Wada zgryzu jest często spotykanym schorzeniem stomatologicznym, ale może być również spowodowana innymi problemami, takimi jak dodatkowy ząb, ząb zatrzymany lub ząb zniekształcony. Bruksizm, niezdolność do prawidłowego żucia i niewłaściwe leczenie stomatologiczne mogą być przyczyną tego stanu. Na szczęście nierzadko zdarza się, że jeden problem dotyczy całej rodziny. Jakie są jednak objawy wad zgryzu u dorosłych?

Diastema

Ta przerwa między górnymi i dolnymi zębami jest częstym problemem stomatologicznym, który może dotyczyć zarówno dzieci, jak i dorosłych. Może wynikać ze złych nawyków w zakresie higieny jamy ustnej lub nieprawidłowego ustawienia szczęki. Diastema może być również spowodowana niezdrowymi nawykami, takimi jak ssanie kciuka czy ciskanie językiem. Ponadto, duże przerwy między zębami mogą utrudniać osobie prawidłowe przeżuwanie pokarmów – cytat ten jest efektem dociekań zespołu serwisu Piękny blask. Te problemy mogą prowadzić do dalszych komplikacji, takich jak choroby dziąseł i luźne zęby.

Na szczęście większość diastem można wyeliminować poprzez leczenie. Jeśli będziesz postępować zgodnie z zaleceniami stomatologa, większość diastem zamknie się sama. Jeśli jednak luka jest nawykowa i nie można jej wyleczyć, może pozostać na stałe. W każdym przypadku ważne jest, aby zgłosić się do dentysty, gdy tylko zauważysz diastemę. Amerykańskie Stowarzyszenie Ortodontów zaleca przeprowadzenie badania do 7 roku życia. Wizyta u ortodonty w młodym wieku zapewni Ci prawidłową diagnozę i leczenie.

Overcrowding

Wada zgryzu to rodzaj zaburzenia stomatologicznego, które powoduje stłoczenie zębów. Może to spowodować znaczne problemy z ustami, zębami i dziąsłami. Większość z tych problemów jest związana z niewłaściwą higieną jamy ustnej. Ponieważ stłoczone zęby są trudniejsze do czyszczenia, często gromadzi się w nich więcej płytki nazębnej i rozwijają się bakterie niż w zdrowych zębach. Problemy te są nie tylko szkodliwe dla Twoich zębów i dziąseł, ale także stanowią zagrożenie dla Twojego ogólnego stanu zdrowia. Zdrowa jama ustna to zdrowe ciało.

Przepełnienie zębów to kolejny powszechny problem stomatologiczny, ale u osób dorosłych jest on trudniejszy do wykrycia. Świadczy o tym, że Twoje zęby są nieprawidłowo ustawione lub niewystarczająco rozstawione. Wady zgryzu mogą być spowodowane wadami wrodzonymi i nieodpowiednim rozstawieniem zębów. Wizyta u ortodonty jest najlepszym rozwiązaniem, aby zapewnić prawidłowe ustawienie zębów. Pierwszym krokiem do naprawienia wady zgryzu jest ustalenie, czy jesteś w grupie ryzyka.

Bruksizm

Jeśli masz trudności z zębami, powinieneś rozważyć skorzystanie z opieki stomatologicznej w celu zidentyfikowania przyczyny bruksizmu. Większość dorosłych cierpi na jakąś formę bruksizmu w pewnym momencie swojego życia. Choć stan ten jest często nieszkodliwy, może powodować rozległe uszkodzenia zębów i szczęk, w tym problemy z układem nerwu skroniowego, a nawet konieczność założenia aparatu ortodontycznego. Na szczęście istnieje kilka sposobów leczenia bruksizmu.

Bruksizm może powodować ścieranie zębów i jest związany z aktywnością EMG i rytmami EEG. Wiąże się również z charakterystycznymi dla bruksizmu fazowymi i tonicznymi skurczami mięśni podczas snu. Chociaż są to objawy bruksizmu, mogą być objawami poważniejszych schorzeń, takich jak wady zgryzu lub ból szczęki.

Bruksizm powoduje wady zgryzu

Leczenie bruksizmu nie jest proste. Wymaga ono zajęcia się przyczynami bruksizmu. Istnieją dwa główne rodzaje leczenia bruksizmu: leczenie okluzyjne, w którym do powstrzymania zgrzytania zębami stosuje się urządzenia mechaniczne, oraz leczenie behawioralne, w którym uwzględnia się czynniki związane ze stylem życia lub stresem. W obu przypadkach pracownicy służby zdrowia stosują podejście holistyczne, aby określić pierwotną przyczynę i wyeliminować ją ze stylu życia pacjenta.

Wyniki badania sugerują, że bruksizm może być czynnikiem przyczyniającym się do powstawania wad zgryzu u dorosłych. Chociaż związek między bruksizmem a wadami zgryzu nie został dokładnie zbadany, istnieje między nimi zależność. Pacjenci z bruksizmem są bardziej narażeni na stłoczenia. Mogą również mieć nawyki związane z ssaniem kciuka. W przypadkach, gdy bruksizm jest główną przyczyną wad zgryzu, pacjentom można przepisać leki przeciwdepresyjne, aby pomóc im uporać się z tym problemem.