Jeśli doświadczasz swędzenia dziąseł po ekstrakcji zęba, może to być frustrujące doświadczenie. Oto kilka wskazówek, które pomogą złagodzić Twój dyskomfort. Unikanie pokarmów, które podrażniają dziąsła i unikanie drastycznych zmian temperatury może również pomóc. Twój dentysta może przepisać leki antyhistaminowe, które pomogą na swędzące dziąsła. Płukanki z zimną wodą i solą są świetnym sposobem na złagodzenie stanu zapalnego i usunięcie substancji drażniących tkwiących między zębami. Jeśli to nie zapewnia wystarczającej ulgi, pomocny może być płyn do płukania ust.

Objawy swędzących dziąseł

Swędzące dziąsła mogą być oznaką wielu różnych problemów, w tym alergii, ropnego zęba i wczesnego stadium choroby dziąseł. Jeśli dziąsła są spuchnięte lub zaczerwienione, warto od razu umówić się na wizytę u dentysty. Dzieje się tak dlatego, że dziąsła mogą być pierwszymi oznakami infekcji bakteryjnej, która jest często przyczyną swędzenia i obrzęku po usunięciu zęba.

Dbanie o czystość jamy ustnej to najlepszy sposób na uniknięcie tych problemów. Niezbędne jest szczotkowanie zębów dwa razy dziennie i nitkowanie przynajmniej raz dziennie. Używanie antyseptycznego płynu do płukania ust pomoże usunąć cząstki jedzenia, które utknęły na linii dziąseł. Szczotkowanie ograniczy również rozwój bakterii i zapobiegnie swędzeniu dziąseł w przyszłości. Należy również unikać kwaśnych, skrobiowych i cukrowych pokarmów, ponieważ pogorszą one stan.

Możliwości leczenia swędzących dziąseł

Swędzenie jamy ustnej po usunięciu zęba może być kłopotliwe dla wielu dorosłych. Istnieje jednak pomoc dla tej niewygodnej dolegliwości. Poprzez praktykowanie dobrej higieny jamy ustnej i otrzymanie odpowiedniej opieki profesjonalnej, możesz zminimalizować swój dyskomfort. Możesz również uniknąć nawrotu tego stanu, jeśli nie przestrzegasz właściwych nawyków higieny jamy ustnej. Jeśli jednak dolegliwości powrócą, należy skonsultować się z dentystą w celu omówienia możliwości.

Po pierwsze, należy pamiętać, że swędzenie może być również objawem silnej alergii. Jama ustna pokryta jest tkankami śluzowymi, które puchną w odpowiedzi na alergen. Jeśli zauważysz któryś z tych objawów, powinieneś zadzwonić pod numer 911 lub odwiedzić lokalną izbę przyjęć. W ciężkich przypadkach należy natychmiast udać się do szpitala lub skorzystać z pomocy medycznej. Twój dentysta prawdopodobnie zleci badanie krwi lub dietę eliminacyjną, aby określić, czy masz poważną alergię pokarmową. Następnie należy sprawdzić składniki pasty do zębów i płynu do płukania jamy ustnej, aby ustalić, czy nie jesteś na nie uczulony.

Unikanie pokarmów podrażniających jamę ustną

Swędzące dziąsła mogą sygnalizować kilka różnych stanów medycznych i stomatologicznych. Podczas gdy krwawienie i obrzęk dziąseł są bardzo powszechnymi objawami, uporczywie swędząca jama ustna może być oznaką poważniejszych schorzeń. Podobnie, swędzenie jamy ustnej może być wczesną oznaką reakcji alergicznej na określony pokarm. Choć objawów tych można łatwo uniknąć dzięki właściwej higienie jamy ustnej, niektóre z nich mogą być oznaką poważniejszych schorzeń.

Swędzenie zębów może być spowodowane przez wiele czynników, w tym bakterie, wirusy, patogeny grzybicze i pasożyty. Możesz również cierpieć na odontalgię, ponieważ byłeś narażony na kontakt z wirusem varicella-zoster. Oprócz alergii w jamie ustnej, zęby mogą ulec uszkodzeniu podczas codziennych czynności, takich jak uprawianie sportu czy jazda samochodem. W takim przypadku organizm może zareagować swędzeniem jamy ustnej.

Unikanie zmian temperatury

Gdy dziąsła swędzą po ekstrakcji zęba, należy unikać ekstremalnych zmian temperatury. W razie potrzeby lekarz zaleci środek przeciwbólowy, taki jak ibuprofen. Pomocne może być również przyłożenie do dziąsła wilgotnej torebki z herbatą. Aplikację można powtórzyć po 30-60 minutach, jeśli krwawienie nie ustępuje. Torebki z herbatą rzadko stanowią trwałe rozwiązanie.

Inną częstą przyczyną swędzenia dziąseł po usunięciu zęba są niektóre leki, w tym te stosowane w leczeniu ciężkiej infekcji. W większości przypadków dolegliwość ta ustępuje samoistnie, ale u niektórych osób jest to oznaka podstawowej infekcji, którą należy się zająć. Inne przyczyny swędzenia mogą być sezonowe lub alergie pokarmowe. W przypadku tego typu alergii, leki dostępne bez recepty, takie jak leki przeciwhistaminowe i spraye do nosa, mogą złagodzić dyskomfort na krótki okres czasu.

Unikanie słodyczy

Jeśli odczuwasz obrzęk po usunięciu zęba, unikaj jedzenia lub picia czegokolwiek o twardej konsystencji. Unikaj surowych owoców, warzyw i słodyczy podczas gojenia się tego miejsca. Unikaj również picia napojów gazowanych, ponieważ mogą one podrażnić miejsce ekstrakcji i osłabić skrzep krwi. Również żucie słomki może spowodować dalsze podrażnienie miejsca ekstrakcji. Po tygodniu od ekstrakcji powinieneś być w stanie powrócić do normalnej aktywności.

Chociaż ekstrakcja zęba nie jest uważana za nagły przypadek, jest to stan przejściowy, który zwykle z czasem ustępuje. Jeśli tak się nie stanie, jest kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby uzyskać natychmiastową ulgę. Niektórzy ludzie są uczuleni na niektóre pokarmy, więc powinni ich unikać. Zmiana diety również może być konieczna. Alternatywnie, Twój dentysta może polecić Ci płyn do płukania jamy ustnej, którego możesz używać, aby złagodzić objawy swędzenia i zapobiec infekcji.