Poważne złamanie to takie, w którym część zęba odrywa się i odsłania nerw. To prawie zawsze będzie bolało. Jeśli złamanie jest głębokie, ząb może wymagać usunięcia i naprawy za pomocą leczenia kanałowego lub korony dentystycznej, aby przywrócić jego funkcję. Jeśli złamanie jest niewielkie, powinno zagoić się samo, ale jeśli dojdzie do głębokiego złamania, może być konieczne wyrwanie zęba i jego wymiana.

Z radością przedstawiamy materiał, który powstał w sojuszu z jakdbacozeby.pl

Wspólne objawy złamanego zęba

Złamany ząb to pęknięcie warstwy szkliwa lub zębiny zęba. Pęknięcia mogą rozciągać się od powierzchni gryzącej zęba do korzenia. W rzadkich przypadkach mogą sięgać poza linię dziąseł, a nawet do korzenia zęba. Pęknięty ząb zazwyczaj wiąże się z wrażliwością i bólem, a w ciężkich przypadkach może być konieczna ekstrakcja zęba. Inne formy złamania zęba obejmują linie craze, które są drobnymi pęknięciami w zewnętrznym szkliwie zęba. Na szczęście linie craze są zazwyczaj nieszkodliwe i nie wymagają leczenia.

Zęby rozszczepione zwykle występują, gdy pęknięty ząb wyrasta na rozszczepiony. Złamanie to może być wynikiem urazu lub uderzenia kawałka jedzenia. Ząb rozszczepiony jest często wynikiem nieleczonego pękniętego zęba. Pionowe złamanie korzenia rozpoczyna się u korzenia zęba i przesuwa się w górę w kierunku powierzchni gryzącej. Duże wypełnienia mogą osłabić zęby, co prowadzi do pęknięcia korzeni i rozszczepienia zęba.

Objawy pionowego złamania korzenia

Pionowe złamanie korzenia to stan, który dotyczy pionowych korzeni zęba. Zwykle dotyka słabych zębów, które przeszły leczenie kanałowe lub założenie korony. Jednak nawet zdrowe zęby mogą ulec pęknięciu podczas gryzienia twardych przedmiotów. Niektóre z nich doświadczają nawet złamania podczas zabiegu kanałowego. Poniżej przedstawiamy objawy pionowego złamania korzenia:

Ząb rozszczepiony to rodzaj pękniętego zęba, który można uratować. W zależności od położenia zęba rozszczepionego, złamaną kość można naprawić wypełnieniem. Z kolei pionowe złamanie korzenia to poważny problem, który może wymagać ekstrakcji. Złamanie to dotyczy części korzeniowej zęba i może powodować infekcje. Jeśli masz takie złamanie, powinieneś natychmiast zgłosić się do dentysty.

Objawy pękniętego cusp

Złamany cusp to złamanie na powierzchni żującej zęba, najczęściej występujące w okolicy wypełnienia stomatologicznego. Jest ono stosunkowo bezbolesne i rzadko dotyczy miazgi. Natomiast złamanie zęba to pionowe złamanie zęba, które zaczyna się przy korzeniu i rozciąga się ku górze w kierunku powierzchni żującej. Chociaż takie złamanie może być bardzo bolesne, rzadko narusza miazgę zęba. Pęknięty ząb może wymagać leczenia kanałowego, aby go naprawić.

W rzadkich przypadkach złamana kość złamie się całkowicie sama. Ten rodzaj złamania może nastąpić w wyniku traumatycznego zdarzenia, takiego jak ugryzienie twardego przedmiotu, lub może być wynikiem wielokrotnego żucia miękkich pokarmów, takich jak chleb czy zupa. Uszkodzony ząb może być wrażliwy na temperaturę. Pacjent może już wcześniej skarżyć się na ból podczas gryzienia i wrażliwość na temperaturę, które znikną po usunięciu złamanego kła.

Objawy złamania spowodowanego próchnicą

Ubytek może spowodować pęknięcie, złamanie lub nawet złamanie zęba. Specjalista stomatolog może określić, co jest przyczyną uszkodzenia i zalecić najlepszy sposób leczenia zęba. Jeśli ubytek jest wystarczająco duży, konieczne może być usunięcie zęba. Jeśli nie, konieczne może być poddanie się leczeniu kanałowemu. Oto kilka oznak złamania zęba spowodowanego próchnicą. Ból będzie się utrzymywał do czasu, gdy stomatolog będzie mógł przywrócić zębowi dawną świetność.

Ząb może wydawać się czarny od wewnątrz. Oznacza to, że został zainfekowany próchnicą. Bakterie nadal rosną w otworze i w końcu docierają do wewnętrznej warstwy zęba, która zawiera nerwy i naczynia krwionośne. Ponieważ bakterie nadal mnożą się w zębie, miazga puchnie, naciskając na nerw i powodując ból. Nieleczona próchnica może dotrzeć nawet do kości. Próchnica najczęściej występuje w zębach tylnych, ponieważ mają one wiele korzeni i bruzd, co sprawia, że trudniej je oczyścić niż zęby przednie.

Objawy pęknięcia szkliwa

Jeśli podejrzewasz, że Twój ząb jest pęknięty, natychmiast zadzwoń do dentysty. Pęknięcie może być małe lub głębokie, a nawet może być spowodowane głębokim wyszczerbieniem lub upadkiem. W takim przypadku konieczna będzie wizyta w trybie pilnym. Pęknięcie szkliwa może również prowadzić do powstania ropnia, który może rozprzestrzenić się na inne części ciała, takie jak dziąsła lub kości.

Dentysta przeprowadzi fizyczne badanie zębów przy użyciu zgłębnika stomatologicznego lub szkła powiększającego, aby określić stopień uszkodzenia. Niektóre pęknięcia są na tyle małe, że można je dostrzec w powiększeniu, inne natomiast są tak poważne, że ząb faktycznie uległ złamaniu. W każdym z tych przypadków dentysta prawdopodobnie zada pytania dotyczące historii chorób zębów, a także zbada zęby pod mikroskopem, aby obejrzeć pęknięcia i upewnić się, że pacjent nie ma żadnych innych problemów stomatologicznych. Dentysta użyje również pałeczki do gryzienia, aby zasymulować ból.