W rozwój próchnicy wpisane są różne czynniki etiologiczne. Należą do nich m.in. napoje słodzone, nieodpowiednia dieta, a także okres, w którym zniszczona próchnicą powierzchnia zęba nie jest chroniona. Nieleczona próchnica może postępować przez lata przy niewielkiej wrażliwości zęba. Na szczęście istnieje skuteczna metoda leczenia próchnicy – zabieg minimalnie inwazyjny Dental Care.

Zapraszamy do lektury artykułu, który jest owocem naszego partnerstwa z zdrowie-dzisiaj.pl

Próchnicę wywołuje powierzchnia zęba, bakterie, fermentujące węglowodany i czas

Kiedy spożywamy fermentujące węglowodany, tracimy część minerałów zawartych w zębach przez kwas w naszych ustach. Chociaż ślina między posiłkami uzupełnia te minerały, częste spożywanie fermentujących pokarmów powoduje utratę netto minerałów z zęba. Bakterie żyjące w płytce nazębnej żywią się polisacharydami zawartymi w pożywieniu i wydzielają kwas jeszcze długo po połknięciu pokarmu. Kiedy kwas ten dociera do miazgi zęba, próchnica staje się bardzo bolesna. Na szczęście procedury hodowlane przy fotelu mogą być stosowane do oceny obecności organizmów S mutans w ślinie.

Próchnica jest powodowana przez kombinację czynników, w tym powierzchnię zęba, fermentujące węglowodany i czas. Kwaśne środowisko powoduje, że bakterie na powierzchni zęba rozkładają cukry do kwasów i tworzą ubytki. Kwaśne środowisko może utrzymywać się nawet do dwóch godzin, ale po zakończeniu reakcji kwasowej pH wraca do normy. O podatności na próchnicę decyduje również powierzchnia zęba, nawyki higieniczne w jamie ustnej oraz częstotliwość spożywania węglowodanów.

W miarę postępu próchnicy, może ona doprowadzić do powstania w szkliwie wyraźnych stref. W mikroskopie świetlnym można wyróżnić strefy: półprzezroczystą, ciemną, powierzchniową oraz ciało zmiany. Strefa półprzezroczysta jest pierwszą oznaką próchnicy. Strefa ciemna wykazuje remineralizację, a ciało zmiany największą demineralizację.

Wczesne leczenie próchnicy zębów jest bardziej skuteczne niż leczenie po rozprzestrzenieniu się choroby na zębinę. Leczenie jest szybsze i bardziej przystępne niż leczenie rozległej próchnicy. Do przeprowadzenia zabiegu może być konieczne zastosowanie podtlenku azotu lub znieczulenia miejscowego w celu złagodzenia objawów lękowych. Dentysta używa kątnicy dentystycznej do usunięcia dużych porcji spróchniałego materiału oraz łyżki do ostrożnego usunięcia spróchniałej zębiny. Jeśli próchnica rozprzestrzeniła się na miazgę, dentysta użyje łyżki do jej usunięcia.

Leczenie próchnicy zębów jest procesem złożonym. Celem leczenia jest zachowanie struktury zęba i zapobieganie dalszej degeneracji. Wiąże się to z regularną kontrolą wykonanych wypełnień i utrzymaniem higieny jamy ustnej. Ważne jest, aby zgłosić się do dentysty we wczesnych stadiach próchnicy, aby upewnić się, że nie jest ona w stadium krytycznym. Jeśli próchnica zębów jest obecna, leczenie powinno obejmować środki zapobiegawcze i procedury nieinwazyjne.

Próchnica postępuje przez długi okres czasu bez wrażliwości zęba

Stan zęba jest wrażliwy, gdy jest dotknięty próchnicą, ale we wczesnych stadiach choroby nie daje żadnych objawów. Wrażliwość zęba na ból jest wywoływana przez płyny znajdujące się w zębinie, które uruchamiają receptory bólowe w miazdze. Jeśli zębina jest sklerotyczna, uniemożliwia przechodzenie płynów zębinowych, a tym samym opóźnia ostrzeżenia bólowe. W rezultacie próchnica może postępować przez długi czas, nie powodując wrażliwości zęba.

Istnieje kilka rodzajów próchnicy zębów. Można je skategoryzować w zależności od lokalizacji, etiologii i tkanek twardych objętych próchnicą. Odnosząc się do każdej kategorii, można lepiej zrozumieć rodzaj uszkodzenia zęba. Na przykład można odróżnić ubytek o gładkiej powierzchni od ubytku z wżerami i szczelinami.

W miarę postępu próchnicy, staje się ona bardziej widoczna i w końcu przenika do szkliwa. Gdy tak się stanie, próchnica dociera do kanalików zębinowych, odsłaniając miazgę. W skrajnych przypadkach ząb może zostać złamany, a siły żucia nie będą już wystarczające do jego naprawy. Nieleczona próchnica może spowodować ból i martwicę zęba, zakażenie, a nawet śmierć. Nawet jeśli nie doprowadzi do bólu, ząb pozostanie bardzo wrażliwy na nacisk.

Dewastacja zęba jest podstawową przyczyną utraty zębów. Jest to choroba zakaźna wywołana przez płytkę nazębną na powierzchni zęba. Płytka rozkłada wolne cukry zawarte w pożywieniu. Dotyczy to zarówno cukrów dodawanych przez producenta, jak i cukrów naturalnych znajdujących się w sokach owocowych, miodzie i syropach. Dieta o wysokiej zawartości cukru, słaba ekspozycja na fluor i brak szczotkowania zębów to znane przyczyny próchnicy.

Zdjęcie rentgenowskie może wykazać próchnicę zanim będzie ona widoczna w inny sposób

Zdjęcie rentgenowskie może ujawnić oznaki próchnicy, które nie są widoczne gołym okiem. Typowa zmiana próchnicowa zaczyna się jako mała plamka kredowego materiału, a następnie postępuje do dużego ubytku. Uszkodzenie może być widoczne lub może być ukryte pod szkliwem. Zewnętrzna powierzchnia zęba może ulec remineralizacji, jeśli w jamie ustnej znajduje się wystarczająca ilość fluoru.

Zdjęcie rentgenowskie pokazuje całą długość zęba, w tym korzenie i struktury wspierające. Zdjęcie rentgenowskie jest zazwyczaj pierwszym krokiem w planie leczenia opracowanym przez dentystę. Na podstawie wyników badań lekarz może określić konieczność wykonania wszelkich niezbędnych prac stomatologicznych. Konieczne będzie również monitorowanie tego obszaru na przyszłych zdjęciach rentgenowskich. Ważne jest, aby zgłosić się do dentysty we wczesnym stadium próchnicy, aby uniknąć dalszych uszkodzeń.

Ząb z próchnicą ma mniejszą gęstość niż zdrowy ząb, przez co jest mniej zwarty i bardziej podatny na ubytki. Na zdjęciach rentgenowskich można zobaczyć ubytki, które są obszarami o zmniejszonej zawartości minerałów i często są to jawne dziury. Na szczęście stomatolodzy mogą wykryć próchnicę, zanim będzie ona widoczna w inny sposób. Poniżej przedstawiono makietę zdjęcia rentgenowskiego.

Podstawowa diagnostyka próchnicy polega na zbadaniu widocznej powierzchni zębów w celu wykrycia oznak próchnicy. Zdjęcia rentgenowskie mogą również wykazać próchnicę w miejscach trudno widocznych, takich jak zęby pomiędzy dwoma przednimi zębami. Niektórzy dentyści do wykrywania próchnicy stosują badanie wzrokowe i dotykowe. Na przykład przedmuchiwanie powietrzem podejrzanej powierzchni może pomóc usunąć wilgoć i zmienić właściwości optyczne niezmineralizowanego szkliwa.

Istnieją dwa rodzaje stomatologicznych zdjęć rentgenowskich: zewnątrzustne i wewnątrzustne. Zdjęcia rentgenowskie zewnątrzustne są najczęściej wykonywane i zapewniają lekarzowi stomatologowi doskonałe odwzorowanie szczegółów oraz pozwalają na znalezienie ubytków i monitorowanie wzrostu szczęki i zębów. Zdjęcia rentgenowskie zewnątrzustne mogą również ujawnić problemy ze stawem skroniowo-żuchwowym, który kontroluje ruchy szczęki.

Minimalnie inwazyjne podejście do leczenia próchnicy

Minimalnie inwazyjne podejście do leczenia ubytków zębowych jest obiecującą nową metodą profilaktyki i leczenia. Kładzie ona nacisk na zachowanie tkanek, minimalizację utraty zdrowych tkanek oraz minimalizację bólu. Metoda ta może być stosowana we wszystkich aspektach stomatologii, w tym w chirurgii stomatologicznej. Korzyści wynikające z zastosowania stomatologii minimalnie inwazyjnej to niższe koszty, mniejsze ryzyko i krótszy czas rekonwalescencji. Nowoczesne techniki ułatwiły dentystom wykonywanie zabiegów, które nie wymagają cięcia zdrowej tkanki.

To minimalnie inwazyjne podejście do leczenia próchnicy zębów ma dwie fazy: rozpoznanie choroby, zarządzanie czynnikami ryzyka i wczesne leczenie zmian. Ta druga faza lepiej przyjęła się w USA niż pierwsza. W ciągu ostatnich 100 lat lekarze stomatolodzy cierpieli z powodu niepowodzenia tradycyjnych podejść chirurgicznych w zarządzaniu zakażeniami biofilmem bakteryjnym. Minimalnie inwazyjna stomatologia jest lepszym wyborem dla pacjentów.

Minimalnie inwazyjne podejście do próchnicy zębów zyskuje na popularności już od kilku lat. Początkowo skupiano się na zapobieganiu i leczeniu próchnicy. Dzięki barwnikom do wykrywania próchnicy, radiografii cyfrowej i udoskonaleniom oprogramowania, takim jak Logicon, możliwe jest obecnie wczesne wykrywanie uszkodzeń zębów. Obecnie dostępne są różne rodzaje produktów, w tym KaVo DIAGNOdent.

Chociaż wczesne stadia próchnicy zębów są bezobjawowe, zaawansowane stadia mogą prowadzić do bolesnych infekcji, a nawet do posocznicy i sepsy. W niektórych przypadkach może nawet doprowadzić do konieczności usunięcia zęba. Do rozwoju próchnicy przyczyniają się różne czynniki, w tym rodzaj zęba, ilość spożywanego cukru oraz profil bakteryjny.

Diagnostyka pacjentów z wysoką aktywnością próchnicy powinna obejmować szczegółowe badanie historii społecznej, medycznej i stomatologicznej pacjenta. Kluczowe aspekty tej analizy obejmują stosowanie leków, które mogą wpływać na czynność śliny. Wcześniejsza historia agresywnych form próchnicy oraz obecny poziom są dobrymi wskaźnikami przyszłego występowania próchnicy. Lekarz powinien również ocenić motywację pacjenta do przestrzegania zaleceń dotyczących diety, nawyków i innych czynników związanych z rozwojem próchnicy.