Możesz leczyć odsłonięte szyjki zębów stosując odpowiednie płukanki i pasty do zębów. Pomocna może być również zmiana techniki szczotkowania. Twój dentysta może wykonać LANAP (abrazja laserowa i kanał korzeniowy) lub kiretaż, który polega na usunięciu kamienia nazębnego. Objawy odsłoniętych szyjek zębów obejmują nieświeży oddech i krwawiące dziąsła. Opcje leczenia zależą od konkretnych objawów. Jeśli zauważysz któryś z poniższych objawów, powinieneś jak najszybciej zgłosić się do dentysty.

Niniejszy artykuł powstał dzięki wsparciu serwisu okiemdentystki.pl

Leczenie kanałowe

Pierwszym krokiem w poddaniu się leczeniu kanałowemu odsłoniętych szyjek zębów jest zgłoszenie się do lekarza dentysty. Możesz otrzymać antybiotyki lub leki przeciwzapalne do zażywania na kilka dni przed wizytą. Jeśli jesteś podatny na infekcje, może być również przepisany lek przeciwzapalny, aby zmniejszyć ból. Na kilka dni przed zabiegiem należy unikać wyrobów tytoniowych lub całkowicie z nich zrezygnować. Dzień po zabiegu możesz wrócić do normalnych zajęć. Pamiętaj o regularnym szczotkowaniu i nitkowaniu zębów oraz o regularnych wizytach u dentysty.

Stan ten może się rozwinąć w wyniku próchnicy, urazu lub cofnięcia się dziąsła. Na przykład złamane zęby mogą odsłonić odsłonięte kanały korzeniowe. Problem ten może wystąpić również w przypadku przygryzienia czegoś twardego. Alternatywnie, złamany ząb może pęknąć z powodu próchnicy, infekcji lub leczenia kanałowego. Niezależnie od przyczyny złamania zęba, leczenie kanałowe może pomóc w jego odbudowie i złagodzeniu bólu.

Zabieg rozpoczyna się od usunięcia zainfekowanej miazgi. Następnie lekarz oczyszcza miazgę za pomocą drobnych instrumentów stomatologicznych. Po usunięciu miazgi wnętrze zęba jest czyszczone przy użyciu środka dezynfekującego. Do komory zainfekowanego zęba wkłada się gutaperkę, aby nadać mu strukturę i wsparcie. W odsłoniętym miejscu umieszcza się tymczasowe wypełnienie, aby zapobiec uszkodzeniu zęba przez bakterie.

Wypełnienia stomatologiczne

Niektóre osoby doświadczają problemu odsłoniętej szyjki zęba z powodu choroby przyzębia. Te obszary zęba mogą być pokryte zabiegami przeszczepu dziąsła, które są stosowane zarówno ze względów funkcjonalnych, jak i estetycznych. Badania Zucchelli wykazały, że leczenie to ma wysoki wskaźnik sukcesu. W niektórych przypadkach, osoba może wymagać ekstrakcji kilku zębów, zanim będzie można przygotować konwencjonalną protezę. Proces usuwania może trwać od ośmiu do dwunastu tygodni, w zależności od rozległości problemu.

Istnieją trzy główne powody, dla których należy wymienić wypełnienie stomatologiczne. Są to: ból zęba, ukruszenie zęba lub osłabienie uzupełnienia po poprzednim zabiegu stomatologicznym. Stały nacisk może spowodować zużycie wypełnień, ich wyszczerbienie lub pęknięcie. Podczas regularnych badań kontrolnych lekarz stomatolog zauważy wszelkie słabości uzupełnienia i zaproponuje odpowiednie rozwiązanie. Jednak wypełnienia stomatologiczne są zwykle wykonywane z materiału kompozytowego w kolorze zęba, a różnica między nimi a wypełnieniem srebrnym może nie być pokrywana przez ubezpieczenie stomatologiczne.

Jeśli doświadczasz krwawienia podczas szczotkowania, prawdopodobnie źródłem problemu jest odsłonięta szyjka zęba. Jeśli jest ono spowodowane skaleczeniem lub podrażnieniem, dentysta może zastosować na zęby preparat z fluorem. Zabieg ten można wykonać podczas regularnej wizyty lub w razie potrzeby co dwa tygodnie. Proces ten może trwać kilka sesji, zanim wrażliwość zniknie całkowicie. Korzyści z tego leczenia są oczywiste, a w ciągu kilku tygodni możesz doświadczyć znacznego zmniejszenia wrażliwości.

LANAP procedura

LANAP jest leczeniem chorób przyzębia, szczególnie wokół odsłoniętych szyjek zębów. Osoby z tym typem choroby są często podatne na infekcje, utratę kości i silny nieświeży oddech. Zabieg może być również stosowany w leczeniu implantów stomatologicznych. Aby uzyskać jak najwięcej korzyści z zabiegu, dr Samadian najpierw przeprowadza kompleksową konsultację w celu ustalenia, czy ten zabieg jest dla Ciebie odpowiedni. W zależności od potrzeb związanych ze zdrowiem jamy ustnej, może on zalecić dodatkowe zabiegi odtwórcze, takie jak przeszczep kości lub inne procedury, które dodatkowo pomogą przywrócić Twój uśmiech.

Kolejną zaletą LANAP jest krótszy czas rekonwalescencji. Tradycyjna chirurgia dziąseł może trwać od dwóch do sześciu tygodni, aby się zagoić. W przypadku LANAP pacjent może spodziewać się minimalnego czasu przestoju i braku szwów. Czas rekonwalescencji jest znacznie krótszy, a sama procedura jest znacznie mniej bolesna. Pacjenci korzystają również z faktu, że operacja LANAP nie wymaga zakładania szwów ani cięcia, co pomaga przyspieszyć proces gojenia i zmniejsza ryzyko infekcji. Kolejną zaletą tego zabiegu jest to, że zachowuje on kości i tkanki, które mogą zostać utracone w przypadku choroby dziąseł.

Procedura LANAP jest świetną opcją dla osób z odsłoniętymi szyjkami zębów. Procedura wykorzystuje włókno laserowe, które jest w przybliżeniu szerokości trzech ludzkich włosów, aby celować w źródło zapalenia, pozostawiając jednocześnie zdrowe tkanki dziąseł w stanie nienaruszonym. Pacjenci mogą spodziewać się szybkiego okresu rekonwalescencji dzięki LANAP, ale należy dokładnie przestrzegać instrukcji dotyczących opieki po zabiegu. Należy zaprzestać palenia papierosów, gdyż może to mieć negatywny wpływ na proces gojenia.

Ekstrakcja zęba

Ekstrakcja zęba może być wykonana, gdy szyjka zęba została odsłonięta, z powodu próchnicy, urazu lub infekcji. Ważne jest, aby omówić wszelkie potrzeby pooperacyjne z chirurgiem stomatologicznym, który może udzielić Państwu instrukcji pooperacyjnych. Po usunięciu zęba, powinieneś wiedzieć, jak rozpoznać objawy bolesnej szyi. Jeśli jednak poczujesz ból, natychmiast skontaktuj się z chirurgiem stomatologicznym.

Po pierwsze, powinieneś wiedzieć, że zdrowe dziąsła powinny otaczać Twoje zęby i pokrywać szyjki. Korona zęba powinna być widoczna. Jeśli zauważysz cofające się dziąsła, natychmiast udaj się do periodontologa. Podstawowy stan znany jako zapalenie przyzębia może prowadzić do utraty zębów, jeśli nie jest leczony. Krwawienie dziąseł, nadwrażliwość zębów i nieświeży oddech to objawy odsłoniętej szyjki zęba.

W ciągu pierwszych 24-48 godzin po usunięciu zęba może wystąpić niewielki wzrost temperatury. Po tym czasie może wystąpić pewne krwawienie i małe odpryski kostne. Odpryski te zwykle odpadają samoistnie w ciągu kilku dni. Może również wystąpić parestezja, czyli drętwienie warg po stronie, z której został usunięty ząb. Może to trwać przez kilka dni lub kilka tygodni.

Domowe sposoby

Jeśli masz problemy ze snem, jedzeniem lub wykonywaniem codziennych czynności z powodu bolesnego zęba, możesz zastanawiać się, czy istnieją jakieś domowe sposoby na odsłonięte szyjki zębów. Na szczęście wiele osób stosowało różne naturalne środki zaradcze, aby złagodzić ból. Kawałek ogórka umieszczony nad wrażliwym zębem może pomóc go ukoić. Będzie on również leczył krwawiące dziąsła. Możesz również spróbować użyć oleju kokosowego lub sezamowego, aby uspokoić usta. Suplementy czosnku są również korzystne na ból zęba.

Poza szczotkowaniem zębów miękką szczoteczką, możesz również użyć irygatora dentystycznego, aby usunąć płytkę nazębną z trudno dostępnych miejsc. Ewentualnie możesz użyć specjalnej pasty do zębów, która zwalcza nadwrażliwość. Możesz również zastosować olejek goździkowy do zęba, jeśli masz bolący ząb. Ewentualnie możesz zastosować nasiona kozieradki lub olejek goździkowy bezpośrednio do zagłębienia, w którym odczuwasz ból.

Innym skutecznym domowym środkiem na odsłonięte szyjki zębów jest zmiażdżony czosnek. Wystarczy nałożyć pastę na ząb na około 30 sekund, aby złagodzić ból. Czosnek zawiera allicynę, która redukuje bakterie i łagodzi ból. Możesz również żuć świeży ząbek czosnku. Innym popularnym naturalnym środkiem na ból zęba jest cebula. Zarówno czosnek, jak i cebula mają właściwości antybakteryjne i przeciwzapalne. Olej kokosowy jest również dobrym naturalnym środkiem przeciwzapalnym.

Promienie rentgenowskie

W kilku ostatnich badaniach zbadano konsekwencje zdrowotne promieniowania rentgenowskiego dla odsłoniętych szyjek zębów i głowy. W jednym z badań stwierdzono, że narażenie na stomatologiczne diagnostyczne promieniowanie rentgenowskie było związane z niższą wagą urodzeniową i białaczką u niemowląt. Badanie stomatologicznych diagnostycznych promieniowania rentgenowskiego i niskiej masy urodzeniowej spojrzał na różne rodzaje promieniowania rentgenowskiego. Naukowcy stwierdzili statystycznie istotny związek między rodzajami stomatologicznych diagnostycznych promieni rentgenowskich a niską masą urodzeniową. W innym badaniu odnotowano ryzyko wystąpienia raka kciuka u technika radiograficznego wykonującego stomatologiczne diagnostyczne zdjęcia rentgenowskie przez 15 lat.

O wykonaniu zdjęcia rentgenowskiego odsłoniętych szyjek zębów decyduje wiele czynników. Ogólnie rzecz biorąc, dentysta może zdecydować o wykonaniu zdjęcia rentgenowskiego raz w roku, aby sprawdzić próchnicę między zębami i poziom kości wokół zęba. Jeśli ząb jest odsłonięty, zdjęcie rentgenowskie ujawni, czy ząb jest uderzony, czy jest odsłonięty. Dentysta może również wykorzystać zdjęcie rentgenowskie do zdiagnozowania złamanego zęba lub stanu dziąseł.

Zdjęcia rentgenowskie odsłoniętych szyjek zębów są konieczne w niektórych przypadkach, aby zdiagnozować stan, taki jak dysfunkcja tarczycy lub pęknięty lub złamany ząb. Pomimo ryzyka, stomatologiczne zdjęcia rentgenowskie są bezpieczne i mogą być doskonałym sposobem diagnozowania stanu zęba. Ponieważ są to źródła promieniowania o bardzo niskim poziomie, nie są szkodliwe dla organizmu, a ponadto są przydatne w dokumentacji medycznej i jako dowód wykonania zabiegów.

Test perkusyjny

Test perkusyjny odsłoniętych szyjek zębów jest badaniem wykonywanym przez lekarza stomatologa w celu określenia, czy odsłonięte szyjki zębów danej osoby powodują ból. Badanie polega na uderzaniu w wybrany ząb palcem lub końcem rękojeści instrumentu stomatologicznego. Test perkusyjny pozwala określić liczbę zębów wrażliwych na dotykanie, a także czy zęby się ruszają. Dentysta może zapytać o objawy pacjenta, w tym o dyskomfort podczas gryzienia.

Jeśli pacjent jest świadomy złamania zęba, dentysta może wykonać test perkusyjny, aby określić stopień nasilenia problemu. Pozytywny wynik wskazuje, że odsłonięta jest miazga zęba i konieczne będą dalsze badania w celu potwierdzenia diagnozy. Jeśli zęby są odsłonięte, może być konieczne umieszczenie tymczasowego uzupełnienia, aby pokryć zębinę i chronić leżącą pod nią tkankę miazgi. Dzięki temu pacjent będzie miał czas na wyleczenie.

Inną nieinwazyjną metodą badania, która może być wykonana w celu określenia, czy ząb jest odsłonięty, jest test wrażliwości. W tym teście wykorzystuje się narzędzie udarowe symulujące młotek. Urządzenie jest przytrzymywane przy zębie i umieszczane na jego powierzchni. Następnie czujnik jest przymocowany do drugiej strony odsłoniętej szyjki zęba. Gdy pacjent czuje się komfortowo, technik umieszcza gumową zaporę na odsłoniętym zębie i przepuszcza przez nią prąd elektryczny, aby ocenić reakcję miazgi. Test jest powtarzany dwukrotnie na tym samym zębie i na kontroli.